Berita Hebat!

Berita Paling Hebat !

BAYI IKAN DUYUNG LAHIR DISAHKAN!

Ikan duyung adalah makhluk akuatik legenda dengan bahagian atas badan seorang manusia wanita dan ekor ikan. Ikan duyung muncul dalam cerita rakyat banyak budaya di seluruh dunia, termasuk Timur Dekat , Eropah , Afrika dan Asia. Cerita-cerita pertama kali muncul di Asyur kuno, di mana dewi Atargatis berubah dirinya menjadi ikan duyung kerana malu untuk sengaja membunuh kekasih manusia beliau. Ikan duyung kadang-kadang dikaitkan dengan peristiwa-peristiwa berbahaya seperti banjir , ribut , bangkai kapal dan drownings . Dalam tradisi kaum yang lain ( atau kadang-kadang dalam tradisi yang sama) , mereka boleh menjadi baik hati atau yang pemurah , penganugerahan boons atau jatuh cinta dengan manusia.

Ikan duyung yang berkaitan dengan siren Yunani mitos dan juga dengan sirenia , perintah biologi terdiri daripada dugong dan manati . Beberapa haiwan sejarah oleh pelayar mungkin telah salah faham pertemuan dengan mamalia akuatik. Christopher Columbus melaporkan melihat ikan duyung sambil meneroka Caribbean, dan haiwan telah dilaporkan pada abad ke-20 dan ke-21 di Kanada , Israel dan Zimbabwe. Amerika Syarikat Khidmat Negara Lautan dinyatakan pada tahun 2012 bahawa tidak ada bukti ikan duyung yang pernah dijumpai.

Ikan duyung telah menjadi subjek popular seni dan sastera pada abad-abad kebelakangan ini, seperti dalam kisah dongeng yang terkenal Hans Christian Andersen "The Little Mermaid " ( 1836 ). Mereka kemudiannya telah digambarkan dalam opera,
0 Komentar untuk "BAYI IKAN DUYUNG LAHIR DISAHKAN!"
 
Copyright © 2014 Berita Hebat! - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info