Berita Hebat!

Berita Paling Hebat !

Bahaya!! Wanita Cantik Ini Mati Kerana Pengecas Handphone. SEBARKAN!!

Sheryl Aldeguer, 28 (Image from facebook.com)

   Seorang wanita cantik dari Filipina terbunuh ketika sedang bercakap di telefon yang sedang dicas dengan menggunakan pengecas yang rosak. Kejadian ini  dipanggil "panggilan bangun" oleh pihak berkuasa yang memberi amaran terhadap penggunaan handphone yang akan menimbulkan risiko yang serius terhadap kejutan elektrik.

Sheryl Aldeguer, 28, yang datang ke North Gosford, Australia untuk bekerja sebagai jururawat, ditemui mati di pangsapurinya pada 23 April. Pihak Berkuasa kini telah mengesahkan bahawa dia terkena kejutan elektrik semasa bercakap pada telefon mudah alih yang dia sedang cas. Mereka percaya pengecas ketukan-off yang rosak  tiba-tiba mengeluarkan satu voltan tinggi, pada arus elektrik.

“The voltage seems to travel up through the faulty charger into her phone and she was wearing earplugs and also operating a laptop which was also plugged into a power point,” said Fair Trading representative from New South Wales Lynelle Collins to the Sydney Morning Herald. 

Elektrik kemudian turun melalui penyumbat telinga ke dalam laptop dan ke titik kuasa.

"Dua-ratus-empat puluh volt [kemudian] sampai sehingga ke dalam telefon, yang jelas telefon tidak direka untuk mengawal kuasa elektrik," tambah Collins.

Mayat Aldeguer itu ditemui oleh rakan-rakannya sehari selepas kejadian itu. kesan luka terbakar kelihatan pada dada dan telinganya dan ia menyangka bahawa dia meninggal dunia serta-merta. 

Screenshot from Fairfax Media video
Screenshot dari Fairfax video Media

Rakan Alderguer percaya bahawa mangsa terkena pengecas dari soket aksesori mudah alih di Sydney. Pihak berkuasa Australia telah menyerbu organisasi dan merampas semua pengecas yang tidak standard yang berada di dijual. Mereka juga telah mengeluarkan amaran kepada pengguna Australia untuk mengelakkan produk yang rosak kerana risiko yang serius kebakaran dan kejutan elektrik.

Dagangan Pameran Pesuruhjaya Rod Stowe telah menggesa semua pengguna untuk membuang mana-mana pengecas bukan standard dan mengelakkan daripada mengguna pengecas yang tidak standard sebagai langkah berjaga-jaga, sehingga mereka tidak boleh digunakan lagi.

"Ia adalah  wake-up call untuk orang yang membeli produk elektronik murah tanpa menyedari bahaya yang mungkin," kata Stowe. "Jika perjanjian itu terlalu baik untuk menjadi kenyataan, ia biasanya boleh membawa maut."

Beliau juga menasihatkan orang ramai untuk mengelakkan menggunakan telefon bimbit ketika mereka mengecas, ini  kerana peningkatan risiko kejutan elektrik.

"Ia bukan idea yang baik untuk benar-benar menggunakannya semasa ia mengecas," kata Stowe. "Kami mungkin semua bersalah  [tetapi] pakar-pakar kami menasihatkan bahawa ia bukan satu perkara yang kita harus lakukan."

Perbezaan penting antara pengecas standard dan lebih murah, ialah kekurangan penebat. Produk tulen biasanya mengandungi beberapa lapisan perlindungan, manakala yang rosak akan biasanya hanya mempunyai minimum kosong.

Tahun lepas airhostess Cina meninggal dunia akibat kejutan elektrik ketika bercakap dalam handphone yang sedang dicas. Penyiasatan yang berikutnya dalam kejadian itu mendedahkan pengecas dia menggunakan mungkin murah dan ini akan menyebabkan lonjakan elektrik secara tiba-tiba  untuk beban telefon bateri.
0 Komentar untuk "Bahaya!! Wanita Cantik Ini Mati Kerana Pengecas Handphone. SEBARKAN!!"
 
Copyright © 2014 Berita Hebat! - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info