Berita Hebat!

Berita Paling Hebat !

Teknik Pembekuan Mayat Untuk Di Hidupkan Kembali Di Masa Depan


Cryonic merupakan teknik pembekuan mayat agar sel-sel tubuh tidak rosak, sehingga boleh dihidupkan lagi suatu masa nanti. Penemuannya adalah Robert Ettinger, yang telah pun meninggal dunia dan menjadi pesakit ke-106 yang memanfaatkan teknologi ini.

Mayat Robert yang meninggal di usia 92 tahun pada tarikh 23/7/2011 terus diproses beberapa minit selepas disahkan meninggal, dengan diberi lapisan ais. Selanjutnya, rangkaian tubuhnya diisi dengan sebatian tertentu kemudian dibekukan dengan nitrogen cair.

Selepas itu, mayat Robert dimasukkan dalam peti khas yang dinamakan cryostat untuk menjaganya agar tetap berada di bawah titik beku. Pada keadaan demikian, diharapkan sel-selnya tidak rosak sehinggalah ada teknologinya sudah membolehkan mayatnya boleh dihiduptkan kembali.

Robert Ettinger adalah saintis Amerika yang juga seorang veteran Perang Dunia II menemui teknologi pembekuan mayat ini. Pada tahun 1976, ia mendirikan yayasan bernama Cronic Instistute. Dari yang semula anggotanya boleh dikira dengan jari, pada tahun 2000 sudah mencapai 900 orang.

Tidak semua anggota ingin mengawetkan mayatnya sendiri jika kelak meninggal dunia, sebahagian hanya ingin mengawetkan DNA (Deoxyribo nucleic acid) atau organ tertentu. Bahkan ada yang hanya ingin mengawetkan binatang peliharaannya, terutama anjing dan kucing.

Hingga kini, Cryonic Instutite tercatat sudah membekukan 64 mayat binatang kesayangan termasuk anjing, kucing, burung dan hamster. Sementara untuk jenazah manusia, Robert Ettinger merupakan pesakit ke-106 yang dibekukan dengan teknik yang ditemui tersebut.

Mayat pertama yang dibekukan dengan teknik ini adalah Ibu kandung Robert Ettinger, Rhea Ettinger yang meninggal tahun 1977. Jenazah kedua adalah isterinya sendiri Elaine, sedangkan isteri keduanya yakni Mae Ettinger menjadi pesakit ke-34 yang mayatnya dibekukan dengan cryonic.

Selain Cryonic Institute, saintis yang tinggal di Detroit ini juga mendirikan Immortalist Society yakni sebuah organisasi untuk para saintis yang mendalami cryonic dan teknik lain untuk memanjangkan umur selepas kematian. Robert sendiri sebelum meninggal telah berpesan agar tidak ada upacara pengebumian untuk dirinya kerana yakin suatu masa nanti ia akan hidup lagi.

"Robert sangat memberi inspirasi kepada gerakan cryonic. Ribuan orang di seluruh dunia mencarinya dan pasti sedih mendengar kematiannya, tapi semoga suatu masa nanti dia akan kembali lagi," ungkap David, anak Robert seperti dikutip dari Detnews.

Teknik cryonic adalah dengan cara peredaran darah dan pernafasan secara artifisial yang dikembalikan dan siri ubat yang diberikan untuk melindungi otak dari kekurangan oksigen. Pendinginan cepat juga bermula, yang seterusnya melindungi otak. Tujuannya adalah untuk mempertahankan otak tetap hidup selama mungkin dalam prosedur.
0 Komentar untuk "Teknik Pembekuan Mayat Untuk Di Hidupkan Kembali Di Masa Depan"
 
Copyright © 2014 Berita Hebat! - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info