Berita Hebat!

Berita Paling Hebat !

Anda Pasti Teruja Melihat Kampung Di Iran ni

Kampung Masouleh yang terletak di Wilayah Gilan, Iran, 60 km dari laut Kaspia. Kampung ini jarang kelihatan kerana sentiasa tertutup oleh kabus. Namun jika kabus tidak kelihatan, Masouleh dapat dilihat dengan jelas, ianya sebuah kampung yang amat luar biasa, rumah-rumah yang dibina di lereng bukit.

Masouleh terletak kira-kira 1,050 meter di atas permukaan laut. Kerana susun atur bangunan di kawasan ini cukup unik, motosikal tidak dibenarkan untuk masuk dan melintas di kawasan ini, kerana tanah di kawasan ini berteres dan berlorong-lorong.

Di antara rumah-rumah, terselit sebuah jalan yang sempit yang berliku-liku sebagai akses keluar masuk kampung. Hampir semua bangunan di kawasan ini dibuat dari tanah liat dan kayu, serta berteres-teres. Bahkan, bumbung dari bangunan ini digunakan sebagai jalan dan juga berfungsi sebagai sebuah kaki lima.

Kampung ini dibinakan hampir seribu tahun yang lalu. Kawasan ini pernah menjadi akses keluar masuk para pedagang yang datang dan keluar dari Iran. Namun kini, kampung ini semakin berkembang menjadi destinasi pelancongan popular di Iran.





0 Komentar untuk "Anda Pasti Teruja Melihat Kampung Di Iran ni"
 
Copyright © 2014 Berita Hebat! - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info