Berita Hebat!

Berita Paling Hebat !

VIDEO: Anda Perlu Tahu Cara Untuk Membezakan Beras Asli Dan Beras Tiruan, SEBARKAN!!

(VIDEO): Padah!! Gadis Buat S*ks Luar Tabii

9 Pelakon Malaysia Yang Pernah Menayangkan Tubuh Bogel Dalam Fi

 31 Gambar Perkara Pelik Yang Dilakukan Oleh Wanita Barat



Tersebarnya kisah beras tiruan yang dikatakan telah memasuki pasaran negara terdekat kita iaitu Indonesia dan Sinagpura pasti membuatkan rakyat Malaysia bimbang akan perkara ini.


Perkara ini bukan perkara main-main kerana beras tiruan ini memberi kesan buruk kepada sesiapa yang memakannya.


Beras ini dikatakan diperbuat daripada campuran ubi kentang, keledek dan sejenis plastik sintetik ataupun dikenali sebagai plastik resin.


Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Dato Seri Hasan Malek dalam kenyataan sebelum ini juga memandang serius perkara ini dan beliau tidak menolak kemungkinan berasa tersebut telah memasuki negara kita.


Jadi, untuk panduan anda semua pembaca SK, untuk mengenali beras ini tidaklah terlalu susah walaupun bentuk  sekilas pandang hampir sama.


Tapi bila diperhatikan betul-betul kita akan nampak perbezaannya, beza beras asli dengan tiruan ialah beras yang asli ada putih susunya ditengah-tengahnya. Tapi kalau beras tiruan putihnya itu agak sebam seperti putih kotor.


Selain itu, untuk membezakan beras asli dengan beras tiruan ialah beras asli apabila dimasak tidak lembik seperti bubur kalau sukatan air cukup, tetapi beras tiruan akan jadi seperti bubur walaupun air sedikit.


Rasa beras ini juga tidak sama dengan beras asli, rasanya adalah tidak sedap kerana struktur beras itu sebenarnya hanya mengembang tetapi tidak menyerap sepenuhnya air. beras ini tidak mengeluarkan bau wangi seperti beras asli.




Orang ramai diminta berwaspada kerana kebanyakkan beras ini yang terdapat dipasaran dijual dengan mencampurkan beras tiruan ini dengan beras asli bagi mengaburi mata pengguna.


Beras tiruan jika dimasak bercampur dengan asli sturkturnya seperti nasi asli tidak terlalu ketara, dan itulah sebabnya kegiatan ini perlu diambil perhatian serius.


Memetik dari satu sumber seorang pegawai dari Persatuan Pengusaha Restoran Cina telah mengumumkan bahawa makan tiga mangkuk beras tiruan ini adalah sama dengan makan sekeping beg plastik.

Pakar-pakar dalam bidang kesihatan dan pemakanan telah memberi amaran bahawa memakan bijirin palsu itu, dicampur dengan resin beracun, boleh merosakkan sistem penghadaman.

sumber: Sk.
Lihat Video Dibawah:



baca selanjutnya DISINI...


ARTIKEL MENARIK:










0 Komentar untuk "VIDEO: Anda Perlu Tahu Cara Untuk Membezakan Beras Asli Dan Beras Tiruan, SEBARKAN!!"
 
Copyright © 2014 Berita Hebat! - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info