Berita Hebat!

Berita Paling Hebat !

MESTI BACA!! 4 Rahsia Isi Minyak Yang Anda Tidak Tahu!!KONGSIKAN!

4 Rahsia Isi Minyak Yang Anda Tidak Tahu

4 Rahsia Isi Minyak Yang Anda Tidak Tahu

1. Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu sejuk

Kapasiti minyak petrol lebih banyak pada waktu sejuk berbanding waktu panas di siang hari yang mana ianya mempunyai wap yang berlebihan. Jika anda mengisi minyak di waktu tengah hari, akan kelihatan wap petrol keluar dari tangki minyak anda.

2. Isi minyak dengan perlahan-lahan

Cara ini adalah supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas akan membazirkan minyak anda. Kawal picu dengan menarik secara separuh penuh. Ini dapat mengurangkan wap keluar bersama-sama petrol.

3. Isi minyak semasa tangki separuh penuh

Ini kerana semakin banyak baki minyak dalam tangki semakin kurang kapasiti ruang udara yang dipenuhi wap sekaligus anda akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih optimum.

4. Isi minyak petrol ikut liter

Amalkan pengisian minyak dalam lliter, bukannya ringgit.
Contoh:
Pergi ke kaunter, cakap nak isi 20 liter. pastu bayar RM46. ini lebih baik daripada isi RM40, kerana jumlah minyak yang masuk adalah 15.7894737 liter. Sedangkan nozzle hanya menyukat sehingga 2 tmpt perpuluhan sahaja.
Nota: Jangan lupa untuk matikan enjin kereta dan elakkan penggunaan handphone semasa mengisi minyak serta jangan lupa kunci kereta semasa mengisi minyak untuk mengelakkan kes kecurian yang sering berlaku di stesen minyak.
Sumber : SinarFM

rtikel Menarik:

0 Komentar untuk "MESTI BACA!! 4 Rahsia Isi Minyak Yang Anda Tidak Tahu!!KONGSIKAN!"
 
Copyright © 2014 Berita Hebat! - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info